Τρίτη 5 Αυγούστου 2014

Ανενεργό το σύστημα εισροών - εκροών για πάταξη του λαθρεμπορίου καυσίμων

Στις περιοχές Αττικής και Θεσσαλονίκης εκτιμάται ότι έχει εγκαταστήσει το 90% των πρατηρίων συστήματα εισροών - εκροών.
Ανησυχίες για επάνοδο του λαθρεμπορίου στο πετρέλαιο θέρμανσης με την έναρξη της νέας περιόδου διακίνησης τον προσεχή Οκτώβριο, διατυπώνονται από την αγορά πετρελαιοειδών. Αυτές συνδέονται με το γεγονός ότι η κυβέρνηση ετοιμάζεται να επαναφέρει τη μείωση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης (ΕΦΚ) στο πετρέλαιο θέρμανσης, χωρίς να έχει θωρακίσει τη λειτουργία του συστήματος εισροών - εκροών, που μπορεί να διασφαλίσει την πάταξη του λαθρεμπορίου. Τα στοιχεία που παραθέτουν παράγοντες της αγοράς σε σχέση με τη λειτουργία του συστήματος εισροών - εκροών είναι άκρως απογοητευτικά, καθιστούν πλήρως ανεφάρμοστο το μέτρο και υποκρύπτουν έλλειμμα πολιτικής βούλησης για ένα μείζον θέμα όχι μόνο σε σχέση με την απώλεια δημοσίων εσόδων αλλά και σε σχέση με την εξυγίανση της αγοράς και την ενίσχυση του αθέμιτου ανταγωνισμού από τους λαθρέμπορους εις βάρος των υγιών επιχειρήσεων. Στις 31 Αυγούστου λήγει η καταληκτική και δεσμευτική από το Μνημόνιο ημερομηνία για την πλήρη εγκατάσταση συστήματος εισροών - εκροών στα πρατήρια σε όλη την επικράτεια αλλά και στους μεταπωλητές πετρελαίου θέρμανσης οι οποίοι διακινούν το 15-20% περίπου των συνολικών ποσοτήτων πετρελαίου θέρμανσης.

Με βάση τον νόμο, πρατήρια που δεν έχουν εγκαταστήσει σύστημα εισροών - εκροών μέχρι τις 31 Αυγούστου θα πρέπει να κλείσουν. Στις περιοχές Αττικής και Θεσσαλονίκης, που είναι και οι πρώτες που προσαρμόστηκαν με τη σχετική νομοθεσία (α΄ φάση), συστήματα εισροών - εκροών εκτιμάται ότι έχει εγκαταστήσει το 90% των πρατηρίων, από τις περιοχές Λάρισας, Αχαΐας, Ηρακλείου, Μαγνησίας και Ιωαννίνων (β΄ φάση) το 80% και στις περιοχές της λοιπής Επικράτειας (γ΄ φάση) μόλις το 20%. Με τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων (ΓΓΠΣ) του υπουργείου Οικονομικών έχει συνδεθεί το 50% περίπου των πρατηρίων της α΄ φάσης, το 25% της β΄ φάσης και κανένα πρατήριο (0%) της γ΄ φάσης. Ακόμη όμως γι’ αυτά που έχουν συνδεθεί το κεντρικό σύστημα της ΓΓΠΣ δεν είναι σε θέση να παρακολουθήσει σε τακτική βάση τις διακινήσεις και να διασταυρώσει τα στοιχεία ώστε να επιτευχθεί ο στόχος του μέτρου που είναι η πάταξη της λαθρεμπορίας καυσίμων και της εισφοροδιαφυγής. Μέχρι αυτό να λειτουργήσει πλήρως και αποτελεσματικά, όσοι έχουν επενδύσει στην προμήθεια, την εγκατάσταση και τη σύνδεση του συστήματος δεν έχουν καμία θετική απόδοση έναντι των υπολοίπων που παρανομούν και βέβαια ούτε το κράτος και ο καταναλωτής κάποιο όφελος, επισημαίνουν παράγοντες της αγοράς.

Η κατάσταση είναι ακόμη πιο ανεξέλεγκτη σε σχέση με τους μεταπωλητές πετρελαίου θέρμανσης. Το 80% αυτών, έχει παραγγείλει το σύστημα, ελάχιστοι το έχουν τοποθετήσει ενώ κανείς δεν έχει προχωρήσει σε σύνδεση με τη ΓΓΠΣ, αναφέρουν αρμόδιοι παράγοντες. Επισημαίνουν ότι μέχρι τον Οκτώβριο που ξεκινάει η διακίνηση του πετρελαίου θέρμανσης και μαζί η δραστηριοποίηση των μεταπωλητών ακόμη και να εγκατασταθεί δεν προλαβαίνει να ρυθμιστεί. Σύμφωνα με τον νόμο όσοι μεταπωλητές δεν έχουν σύστημα σε λειτουργία όταν ξεκινήσει η περίοδος διακίνησης πετρελαίου θέρμανσης, δεν θα μπορούν να παραλαμβάνουν και να παραδίδουν προϊόν. Μια εύλογη ανησυχία του υγιούς κομματιού της αγοράς είναι ο αθέμιτος ανταγωνισμός που θα υποστούν από πρατηριούχους και μεταπωλητές που δεν έχουν ανταποκριθεί στον νόμο.

Σε ό,τι αφορά την κυβερνητική εξαγγελία για μείωση του ΕΦΚ, η αγορά εκφράζει την κατ’ αρχήν αποδοχή του μέτρου υπό την προϋπόθεση ότι θα λειτουργήσει το σύστημα εισροών - εκροών. Αρμόδια στελέχη επισημαίνουν την αποτελεσματικότητα της εξίσωσης του ΕΦΚ πετρελαίου θέρμανσης και πετρελαίου κίνησης στη μείωση του λαθρεμπορίου. «Κατήργησε κάθε οικονομικό κίνητρο για λαθρεμπορία στο πετρέλαιο θέρμανσης με αποτέλεσμα να κλείσει και η μεγαλύτερη τρύπα φοροδιαφυγής από τα καύσιμα» τονίζει χαρακτηριστικά αρμόδιο στέλεχος της αγοράς, επισημαίνοντας την ανάγκη συνδυασμού της μείωσης του ΕΦΚ με τη λειτουργία του συστήματος εισροών - εκροών. Χθες πάντως ο υφυπουργός Ανάπτυξης Γεράσιμος Γιακουμάτος προανήγγειλε ότι η κυβέρνηση θα προχωρήσει μονομερώς από το φθινόπωρο στη μείωση του ΕΦΚ στο πετρέλαιο θέρμανσης.


ΠΗΓΗ:kathimerini.gr

Έτοιμη για το διαστημικό της "ραντεβού" η Ροζέτα


Έπειτα από δέκα χρόνια και 6.4 δισεκατομμύρια χιλιόμετρα στο κυνήγι του κομήτη Τσουριούμοφ-Γερασιμένκο, το ευρωπαϊκό διαστημικό σκάφος Ροζέτα απέχει πλέον λιγότερα από 500 χιλιόμετρα από το στόχο του και την ερχόμενη Τετάρτη αναμένεται να τεθεί σε τροχιά γύρω από αυτόν.

Πρόκειται για το πρώτο σκάφος που θα μελετήσει ένα κομήτη από τόσο κοντινή απόσταση ενώ το Νοέμβριο θα απελευθερώσει ένα μικρότερο σκάφος, το Φιλαί (Philae) το οποίο θα είναι επίσης το πρώτο ανθρώπινο κατασκεύασμα που θα προσεδαφιστεί στον πυρήνα ενός κομήτη, θα τρυπήσει την παγωμένη επιφάνειά του και θα εκτελέσει μια σειρά από επιστημονικές μετρήσεις.

«Είναι πρόκληση καθώς δεν έχει ξαναγίνει ποτέ» δήλωσε ο Ματ Τέιλορ, διευθυντής του προγράμματος εκ μέρους της Ευρωπαϊκής Υπηρεσίας Διαστήματος (ESA).

«Άλλες αποστολές είχαν περάσει από απόσταση μεγαλύτερη των 100 χιλιομέτρων και με μεγάλη ταχύτητα, εμείς όμως για πρώτη φορά θα συναντηθούμε με ένα κομήτη και θα τον συνοδεύσουμε καθώς αυτός πλησιάζει τον Ήλιο. Το «κερασάκι στην τούρτα» είναι πως επίσης για πρώτη φορά θα έχουμε μια συσκευή που θα προσεδαφιστεί σε αυτόν, κατέληξε.

Η Ροζέτα, συνολικού κόστους 1.3 δις ευρώ, εκτοξεύτηκε από τον πλανήτη μας το Μάρτιο του 2004, ξεκινώντας τον περίπλοκο «χορό» της ανάμεσα στον Ήλιο και τους πλανήτες, προκειμένου να εκμεταλλευτεί τη βαρύτητά τους για τις διάφορες αλλαγές πορείας που χρειαζόταν ώστε να πλησιάσει τον κομήτη.

Για να αντέξουν τα ηλεκτρονικά συστήματα του σκάφους το μακρύ ταξίδι, η Ροζέτα είχε πέσει σε χειμερία νάρκη για 957 ημέρες, από την οποία ξύπνησε επιτυχώς τον περασμένο Μάιο.

ΠΗΓΗ: defencenet.gr

Eρευνες πετρελαίου: 8+1 χρόνια για τα κοιτάσματα

Eρευνες πετρελαίου: 8+1 χρόνια για τα κοιτάσματα
Τα χρονοδιαγράμματα για κατάθεση αιτήσεων, αξιολόγηση και διάρκεια των ερευνών. Ποια είναι τα κριτήρια επιλογής των αναδόχων για τα 20 θαλάσσια μπλοκ. Τι υποχρεώσεις αναλαμβάνουν. Σημαντικές εξουσίες στον υπουργό ΠΕΚΑ. Οι «επίμαχες» περιοχές.
Eρευνες πετρελαίου: 8+1 χρόνια για τα κοιτάσματα

Το τελευταίο τρίμηνο του 2015, θα καταστεί δυνατό, αν όλα εξελιχθούν ομαλά, να υπογραφούν οι συμβάσεις με εταιρείες που θα προκριθούν για έρευνες πετρελαίου, στις θαλάσσιες περιοχές του Ιονίου και της Νότιας Κρήτης.

Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα που έχει καταρτίσει το υπουργείο αιτήσεις για τα 20 θαλάσσια μπλοκ θα γίνονται δεκτές έξι μήνες μετά τη δημοσίευση της Ανακοίνωσης της Πρόσκλησης Υποβολής Προσφορών στην Επίσημη Εφημερίδα της ΕΕ. Στη συνέχεια υπολογίζει σε τρεις μήνες τον απαιτούμενο χρόνο για την αξιολόγηση των προσφορών και σε τρεις ακόμη μήνες το χρόνο για τη σύναψη της σύμβασης μίσθωσης της κάθε περιοχής.

Όσο για τη διάρκεια των ερευνών, αυτή καθορίζεται μάξιμουμ σε οκτώ χρόνια. Στο διάστημα αυτό οι ανάδοχοι θα αναλάβουν να υλοποιήσουν συγκεκριμένες εργασίες, όπως σεισμικά δύο και τριών διαστάσεων (πρώτο και δεύτερο στάδιο από 3 χρόνια το καθένα) και γεωτρήσεις στο τρίτο στάδιο.

Από τους όρους της προκήρυξης, προκύπτει ότι στη βαθμολόγηση των προτάσεων, θα ληφθεί υπ' όψιν η αποδεδειγμένη εμπειρία του υποψήφιου αναδόχου σε περιοχές, μεγάλου και εξαιρετικά μεγάλου βάθους θάλασσας (άνω των 1.000 μέτρων) και περιβαλλοντικά ευαίσθητες. Αυτό σημαίνει αυτομάτως ότι η προκήρυξη αποκλείει μικρές ερευνητικές εταιρείες και απευθύνεται σε μεσαίες και μεγάλες εταιρείες, καθώς αυτές έχουν τις τεχνικές και οικονομικές δυνατότητες να ανταποκριθούν στο τεράστιο κόστος των γεωτρήσεων σε βαθιά νερά.

Επιπλέον η προκήρυξη θέτοντας ως όρο για τις περιπτώσεις των κοινοπραξιών, ότι «κάθε μέλος της κοινοπραξίας αποδέχεται ευθύνη αλληλεγγύως και εις ολόκληρον για τις υποχρεώσεις του Αιτούντος» στην ουσία παρεμβαίνει και στη μορφή των κοινοπραξιών, αποκλείοντας τη συμμετοχή μικρότερων εταιρειών σε κοινοπρακτικό σχήμα με μεγαλύτερες. Όπως γίνεται φανερό, οι πρώτες δύσκολα μπορούν να αναλάβουν τη συνολική ευθύνη για τις υποχρεώσεις που απορρέουν. Ας σημειωθεί ότι ο όρος αυτός ετέθη και στις συμβάσεις με τις κοινοπραξίες για τις περιοχές του open door (Ιωάννινα, Πατραϊκός, Κατάκολο) και τελικά αποσύρθηκε, προξενώντας όμως μεγάλη καθυστέρηση στην ολοκλήρωση των διαπραγματεύσεων.

Σε ό,τι δε αφορά στην επικύρωση των συμβάσεων, στην προκήρυξη δεν υπάρχει καμία αναφορά για παραπομπή τους στη Βουλή με τη μορφή νομοσχεδίου, όπως έγινε με τις συμβάσεις open door, οι οποίες παρότι υπεγράφησαν ακόμη δεν έχουν εγκριθεί από τη Βουλή οπότε δεν έχουν τεθεί σε ισχύ. Αντιθέτως, με την προκήρυξη δίνονται σημαντικές εξουσίες στον αρμόδιο υπουργό.

Συγκεκριμένα προβλέπεται ότι:

*Μετά την ολοκλήρωση των διαπραγματεύσεων, η Επιτροπή Αξιολόγησης θα υποβάλει εγγράφως στον Υπουργό για έγκριση τον πίνακα κατάταξης συνοδευόμενο από πρόταση για τον ορισμό του Επιλεγέντος Αιτούντος για κάθε Περιοχή προς Παραχώρηση.

*Ο Υπουργός έχει πλήρη διακριτική ευχέρεια ως προς τη σύναψη Συμφωνίας Μίσθωσης με ένα Αιτούντα, και μπορεί να λαμβάνει υπ' όψιν τις συστάσεις της Επιτροπής Αξιολόγησης στο βαθμό που κρίνει αναγκαίο ή να λαμβάνει υπ' όψιν οποιουσδήποτε άλλους παράγοντες ή να επιβάλλει άλλους όρους ή προϋποθέσεις επιθυμητούς από το Υπουργείο.

Επιπλέον, το Υπουργείο διατηρεί το δικαίωμα, κατά την απόλυτη διακριτική του ευχέρεια, προ της υποβολής αιτήσεων και άνευ εξηγήσεων, να:

*αποσύρει, προσθέτει, αντικαθιστά όλες ή μερικές από τις προσφερόμενες Περιοχές προς Παραχώρηση,
*ανακαλεί οποιονδήποτε όρο ως προς την αξιολόγηση των Αιτούντων,
*αναθεωρεί τα χρονοδιαγράμματα, τις διαδικασίες και τις προϋποθέσεις της πρόσκλησης.

Οι περιοχές

Από τις προς εξερεύνηση θαλάσσιες περιοχές, από αυτές οι 11 βρίσκονται στο Ιόνιο και οι υπόλοιπες δυτικά (μία) και νότια της Κρήτης. Η έκταση των πρώτων και ιδίως όσων βρίσκονται στις βορειότερες και ήδη εξερευνημένες κατά το παρελθόν περιοχές, είναι κατά πολύ μικρότερη από τις δεύτερες. Έτσι, στο Ιόνιο ξεκινά από τα 1.801 τετραγωνικά χιλιόμετρα στο μπλοκ 1 που βρίσκεται ΒΔ της Κέρκυρας και είναι από τις πλέον ελπιδοφόρες, φτάνοντας τα 9.500 τετραγωνικά χιλιόμετρα στο μπλοκ 18 της άγνωστη γεωλογικά περιοχής της νότιας Κρήτης.

Η Δυτική Ελλάδα

Τέλος, μετά την εκδήλωση ενδιαφέροντος εκ μέρους της ιταλικής Enel να πραγματοποιήσει έρευνες σε τρεις χερσαίες περιοχές Πρέβεζα, Βορειοδυτική Πελοπόννησος, Αιτωλοακαρνανία) το ΥΠΕΚΑ ξεκίνησε διαδικασία πρόσκλησης υποβολής προσφορών για τις περιοχές αυτές.

Με τη διαδικασία αυτή, όπως προβλέπεται από το νόμο με 2289/1995, δίνεται η δυνατότητα σε όλους τους ενδιαφερόμενους επενδυτές, φυσικά ή νομικά πρόσωπα, να εκδηλώσουν το ενδιαφέρον τους και να υποβάλλουν προσφορές για τις περιοχές αυτές. Η απόφαση αποστέλλεται επίσης στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης και στην επίσημη Εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης και η προθεσμία για την υποβολή των προσφορών είναι 90 ημέρες από τη δημοσίευσή της στην επίσημη Εφημερίδα της ΕΕ.

Να σημειωθεί ότι σε ΒΔ Πελοπόννησο και Αιτωλοακαρνανία είχαν πραγματοποιηθεί κατά το παρελθόν εκτεταμένες έρευνες, στο πλαίσιο του πρώτου γύρου παραχωρήσεων το 1997-99 (Enterprise και Triton αντίστοιχα) , ενώ στην Πρέβεζα οι έρευνες είχαν γίνει από την τότε ΔΕΠ-ΕΚΥ. Συνολικά στην Πρέβεζα και Αιτωλοακαρνανία έχουν γίνει από οκτώ γεωτρήσεις, και 10 στη ΒΔ Πελοπόννησο. Τα στοιχεία των ερευνών αυτών θα είναι διαθέσιμα σε όσους θα συμμετάσχουν στο διαγωνισμό.

* Δείτε τις προκηρύξεις  ΧΕΡΣΑΙΩΝ ΠΕΡΙΟΧΩΝ και ΘΑΛΑΣΣΙΩΝ ΠΕΡΙΟΧΩΝ

ΠΗΓΗ:euro2day.gr

Πετρέλαιο: Έληξε το πτωτικό σερί πέντε ημερών


Ανοδικά κινήθηκε τη Δευτέρα η τιμή του πετρελαίου, ανακτώντας μέρος των μεγάλων απωλειών της προηγούμενης εβδομάδας και πετυχαίνοντας το υψηλότερο ποσοστό ανόδου σε διάστημα σχεδόν δύο εβδομάδων.

Η τιμή του συμβολαίου του αργού, τύπου light sweet, παραδόσεως Σεπτεμβρίου έκλεισε στα 98,29 δολάρια το βαρέλι στο Χρηματιστήριο Εμπορευμάτων της Νέας Υόρκης, σημειώνοντας άνοδο 41 σεντς ή 0,4%. Με αυτό τον τρόπο έληξε ένα πτωτικό σερί πέντε ημερών.

Την προηγούμενη εβδομάδα το Nymex κατέγραψε τη μεγαλύτερη του πτώση από την εβδομάδα που έληξε στις 3 Ιανουαρίου, χάνοντας 4,12%, ενώ έχει κινηθεί πτωτικά τις τέσσερις από τις προηγούμενες έξι εβδομάδες.

Στο αργό τύπου brent, το συμβόλαιο Σεπτεμβρίου ενισχύθηκε κατά 57 σεντς στο Χρηματιστήριο ICE του Λονδίνου τη Δευτέρα, ή κατά 0,5% στα 105,41 δολάρια το βαρέλι.


ΠΗΓΗ.capital.gr