Τετάρτη 15 Οκτωβρίου 2014

Έρχονται λουκέτα το 2015 σε αρκετά ευρωπαϊκά διϋλιστήρια


Δύσκολο αναμένεται το 2015 για τα ευρωπαϊκά διϋλιστήρια, καθώς αναμένονται λουκέτα λόγω της ασθενούς ζήτησης που συνεχίζεται.
Όπως υποστηρίζει ο διευθυντής της JBC Asia, Γιοχάνες Μπενίνι, μιλώντας στο τουρκικό πρακτορείο Anadolu, τα λουκέτα θα συνεχιστούν και το 2015 και στα επόμενα έτη, καθώς τα διϋλιστήρια δεν είναι κερδοφόρα και αυτό αποτελεί δομικό πρόβλημα για την Ευρώπη.
«Ο κλάδος στην Ευρώπη παράγει υπερβολικά πολλή βενζίνη και λίγο ντίζελ σε σχέση με τις ανάγκες των καταναλωτών», υπογραμμίζει.
«Η ανισορροπία αυτή οδηγεί σε εισαγωγές και σε εξαγωγές προϊόντων, με αποτέλεσμα πολλές μονάδες να μην είναι κερδοφόρες και άλλες να υπολειτουργούν», προσθέτει.
Σύμφωνα με τον Μπενίνι, τα διϋλιστήρια μπορούν να αλλάξουν την παραγωγή τους από τη βενζίνη στο ντίζελ μονάχα σε περιορισμένο βαθμό. Αναφορικά με τους φόρους, ο ίδιος θεωρεί ότι «ακόμα και αν τους αλλάξουν σήμερα, θα χρειαστούν 10 χρόνια μέχρι να δούμε μια θετική αλλαγή στην αγορά».



ΠΗΓΗ:energypress.gr

Προκηρύχθηκε ο διαγωνισμός για την κατασκευή του αγωγού ΤΑΡ


Τον διαγωνισμό για την κατασκευή του χερσαίου τμήματος του αγωγού ΤΑΡ προκήρυξε σήμερα η Κοινοπραξία του έργου. 

Πρόκειται για αγωγό διαμέτρου 1,6 μέτρων και μήκους 760 χιλιομέτρων, από τα ελληνοτουρκικά σύνορα μέχρι τις ακτές της Αλβανίας, η εργολαβία για τον οποίο όπως ανακοίνωσε η Κοινοπραξία μπορεί να μοιραστεί σε μικρότερα τμήματα, ανάλογα με τις προσφορές που θα υποβληθούν.

Ο διαγωνισμός προκηρύσσεται μετά από τη διαδικασία προεπιλογής που ξεκίνησε το Μάιο ενώ η υπογραφή των συμβολαίων αναμένεται στα τέλη του 2015 και η κατασκευή του έργου προβλέπεται να ξεκινήσει το 2016.

Σύμφωνα με τις δηλώσεις του αρμόδιου διευθυντή της Κοινοπραξίας κ. Knut Steinar Kvindesland, ο συγκεκριμένος διαγωνισμός είναι ο μεγαλύτερος από όλους τους διαγωνισμούς που θα προκηρύξει ο ΤΑΡ. Ο επόμενος διαγωνισμός θα αφορά την κατασκευή των σταθμών συμπίεσης φυσικού αερίου που θα κατασκευαστούν στην Ελλάδα και την Αλβανία.

Μέτοχοι του ΤΑΡ είναι οι εταιρίες BP (20%), SOCAR (20%), Statoil (20%), Fluxys (19%), Enagás (16%) and Axpo (5%).



ΠΗΓΗ: defencenet.gr 

Ο πρίγκιπας Alwaleed προειδοποιεί: Η βουτιά του πετρελαίου ειναι «καταστροφή»


Με ανοιχτή επιστολή στην ιστοσελίδα του, ο πρίγκιπας Alwaleed bin Talal al-Saud εκφράζει την "έκπληξη" του για τις δηλώσεις του υπουργού Πετρελαίου της Σαουδικής Αραβίας ότι δεν ανησυχεί με την κατάρρευση των τιμών του πετρελαίου.

Ο διάσημος και εκκεντρικός δισεκατομμυριούχος επενδυτής έχει δύναμη στο λόγο του περι αγορών, λόγω των θέσεων του στην Apple, την Time-Warner και την News Corp.

Στην επιστολή του, προειδοποιεί ότι το 90% του προϋπολογισμού της χώρας εξακολουθεί να εξαρτάται από τα έσοδα του πετρελαίου και ότι, αν οι τιμές συνεχίσουν να υποχωρούν, θα ήταν "καταστροφή"

Oι αναλυτές σχολιάζουν ότι η Σαουδική Αραβία, από τα πιο ισχυρά μέλη του ΟΠΕΚ, επιθυμούσε την πτώση της τιμής του πετρελαίου για να κάνει τις εξαγωγές των εμπορευμάτων ανταγωνιστικές έπειται από την έκρηξη του σχιστόλιθου στις ΗΠΑ.

Την ίδια στιγμή η χώρα ψάχνει για νέες πηγές ζήτησης, λόγω της κινεζικής επιβράδυνσης της οικονομίας και της συνεχιζόμενης κρίσης στην ευρωζώνη.


ΠΗΓΗ:defencenet.gr

Ο Αυστραλός Πρωθυπουργός το βροντοφώναξε: "Το κάρβουνο είναι καλό για την ανθρωπότητα!"


Η Γερμανική Κυβέρνηση τον περασμένο Δεκέμβριο σε ιστοσελίδα της έχει χαρακτηρίσει επισήμως το λιγνίτη της "Schwarze Gold", "Μαύρο Χρυσό" και ο Γερμανός Επίτροπος Ενέργειας τον περασμένο Απρίλιο χαρακτήρισε το λιγνίτη "αναντικατάστατο για το ενεργειακό μείγμα της Γερμανίας". Το Ανώτατο Δικαστήριο της Ινδίας επισήμως σε μια βαρύνουσας σημασίας και ιστορική απόφασή του στις 25 Αυγούστου, χαρακτήρισε το κάρβουνο "king and paramount Lord of industry" και "black diamond" - "Βασιλιά και  κυρίαρχο ηγεμόνα της βιομηχανίας" και "Μαύρο Διαμάντι". Και τώρα ...
ήρθε η σειρά του Αυστραλού Πρωθυπουργού, Τόνυ Άμποτ, να δηλώσει προχθές επίσημα ότι "Coal is good for humanity" - "το κάρβουνο είναι καλό για την ανθρωπότητα".

Οι δηλώσεις του Άμποτ έγιναν στα εγκαίνια ενός νέου υπαίθριου ανθρακωρυχείου στο κεντρικό Κουήνσλαντ, μια κοινή επένδυση US$ 3,4 δισ. της μεγάλης μεταλλευτικής ΒΗΡ και της Μιτσουμπίσι, για την παραγωγή 5,5 εκατ. τόνων κάρβουνου μεταλλουργικής ποιότητας. Το ορυχείο θα απασχολεί περίπου 500 άτομα με το σύστημα "Fly in-Fly out", (μεταφορά εργαζομένων με το αεροπλάνο στο απομονωμένο ορυχείο, συνεχή εργασία για αριθμό ημερών και μεταφορά πάλι με το αεροπλάνο πίσω στις κατοικημένες περιοχές).

Η ανεργία θερίζει και στην Αυστραλία και οι αιτήσεις για τις 900 θέσεις εργασίας στο νέο ορυχείο και σε ένα γειτονικό του ξεπέρασαν τις 30.000! Όταν το 2010 ξέσπασε η κρίση στη χώρα μας και μπήκαμε στα μνημόνια, πολλοί Έλληνες ενδιαφέρθηκαν και μετανάστευσαν στην Αυστραλία: ο μεταλλευτικός κλάδος της ήταν σε άνθηση κι έψαχνε ειδικευμένο δυναμικό. Ωστόσο η πτώση της τιμής του κάρβουνου οδήγησε πολλά ορυχεία σε περικοπές προσωπικού και το άνοιγμα του νέου ορυχείου δίνει νέα πνοή στην περιοχή.


"Το κάρβουνο είναι ζωτικής σημασίας για τις μελλοντικές ενεργειακές ανάγκες του πλανήτη", είπε ο Άμποτ. "Η ενέργεια είναι κρίσιμης σημασίας αν ο κόσμος πρόκειται να συνεχίσει να αναπτύσσεται και να ευημερεί. Γι' αυτό ας μη δαιμονοποιούμε το κάρβουνο. Το κάρβουνο είναι καλό για την ανθρωπότητα. Το καρβουνο είναι καλό για την οικονομική άνθηση. Το κάρβουνο είναι ουσιώδες μέρος του οικονομικού μας μέλλοντος εδώ στην Αυστραλία και παντού στον κόσμο".

Ο Άμποτ έχει βαλθεί να αναστηλώσει τη μεταλλευτική βιομηχανία της Αυστραλίας, που περνάει το τελευταίο διάστημα κρίση. Η αξία εξαγωγών μεταλλευτικών προϊόντων της Αυστραλίας τριπλασιάστηκε την τελευταία δεκαετία και οι επενδύσεις στη μεταλλευτική βιομηχανία αυξήθηκαν από 2% σε 8% του ΑΕΠ. Πρόσφατη έκθεση της κεντρικής Τράπεζας της Αυστραλίας (Reserve Bank of Australia, "The Effect of the Mining Boom on the Australian Economy"), έδειξε ότι η μεταλλευτική άνθηση αύξησε το διαθέσιμο κατά κεφαλήν εισόδημα στα νοικοκυριά κατά 13% μέχρι το 2013 και βελτίωσε το βιοτικό επίπεδο. Πρώτα λοιπόν ο Άμποτ πέταξε στα σκουπίδια το φόρο άνθρακα, που είχε επιβάλλει η προηγούμενη κυβέρνηση και πρόσφατα πέταξε και το φόρο μεταλλείων. 

Οι επιστήμονες δεν μπορούν να προβλέψουν:
τους σεισμούς ούτε καν με ακρίβεια δεκαετίας.
τις εκρήξεις ηφαιστείων ούτε καν μερικές ώρες νωρίτερα, όπως τραγικά έδειξαν την προηγούμενη εβδομάδα οι 53 νεκροί ορειβάτες στην Ιαπωνία.
Πού αναβλύζει μεθάνιο απ' τους ωκεανούς και διαρκώς ανακαλύπτουν νέες πηγές εκπομπής.
Τι υπάρχει πάνω στον πλανήτη και διαρκώς ανακαλύπτουν νέα πράγματα, όπως π.χ. το Μάιο ένα τυφώνα στο Κογκό, που δεν είναι καθόλου μικρός, έχει το μέγεθος της ...Αγγλίας ή ένα τεράστιο πλήθος χιμπατζήδων, πάλι στο Κογκό, ή μια νέα φυλή ιθαγενών στον Αμαζόνιο τον Ιούλιο, κλπ.
Γιατί αυξάνονται οι πάγοι στους πόλους.
Τι καιρό θα κάνει σε δέκα ημέρες, πολύ περισσότερο αν θα κάνει βαρύ χειμώνα.

Παρ' όλα αυτά κάποιοι θέλουν να μας πείσουν ότι μπορούν να προβλέψουν αξιόπιστα την "ανθρωπογενή κλιματική αλλαγή", επειδή "έτσι δείχνουν τα μοντέλα τους". Τα ίδια μοντέλα βέβαια, που το 2007 έλεγαν ότι το 2013 ο Αρκτικός Ωκεανός δεν θα έχει καθόλου πάγο κι αποδείχτηκαν παντελώς αναξιόπιστα. Τα ίδια μοντέλα που έλεγαν ότι έρχεται "υπερθέρμανση" του πλανήτη και ψάχνουν τώρα να βρουν δικαιολογίες για ποιο λόγο τα τελευταία 18 χρόνια δεν ανεβαίνει η θερμοκρασία.

Το κάρβουνο δίνει δουλειές παντού στον κόσμο και φθηνή ηλεκτροδότηση. Αυτό δεν πρόκειται ν' αλλάξει για το προσεχές μέλλον, καθόσον κανείς δεν πρόκειται να διακυβεύσει το βιοτικό επίπεδο που εξασφαλίζει η φθηνή ενέργεια μόνο και μόνο επειδή τα κλιματολογικά μοντέλα του IPCC του ΟΗΕ καλλιεργούν μελλοντολογικό τρόμο. Μια δεκαπενταετία ξέφρενης αναπτυξης αιολικών και Φ/Β έχει αποδείξει περίτρανα ότι ρεαλιστικές εναλλακτικές λύσεις στο κάρβουνο είναι προς το παρόν ή τα πυρηνικά και οι υδρογονάνθρακες ή η γκαζόλαμπα του Ταμήλου. Διαλέξτε τι θέλετε …



ΠΗΓΗ:greeklignite.blogspot.gr

Κατά 41,6% Συρρικνώθηκε η Εγχώρια Κατανάλωση Καυσίμων την Περίοδο 2009 -2013


Διαρκή υποχώρηση εμφάνισε τα τελευταία πέντε χρόνια η εγχώρια κατανάλωση καυσίμων, η οποία σωρευτικά ανέρχεται στο 41,6%. Αυτό αναφέρει πρόσφατη μελέτη της Infobank Hellastat για τον εγχώριο κλάδο της χονδρικής εμπορίας καυσίμων την περίοδο 2009 -2013.
Βασικά αίτια της κατάρρευσης στην κατανάλωση του κλάδου, είναι, σύμφωνα με την έρευνα, η συρρίκνωση του εισοδήματος των καταναλωτών, οι διαδοχικές αυξήσεις των φόρων (ΕΦΚ και ΦΠΑ) τα προηγούμενα χρόνια και οι υψηλές διεθνείς τιμές του Brent που επικρατούσαν έως και το 2013.

Έτσι, το 2013 καταναλώθηκαν συνολικά 6,58 εκατ. τόνοι, ποσότητα μειωμένη κατά 13,3% (ή κατά 1 εκατ. τόνους) σε σχέση με το 2012. Συνολικά, η υποχώρηση συγκριτικά με το 2009 διαμορφώθηκε σε 41,6%.

Η μεγαλύτερη πτώση εντοπίστηκε εκ νέου στο πετρέλαιο θέρμανσης (-52%, στους 929,6 χιλ. τόνους). Η κάμψη εντάθηκε μετά τον Οκτώβριο του 2012, όταν και ο ΕΦΚ εξισώθηκε με τον αντίστοιχο ΕΦΚ του πετρελαίου κίνησης, γεγονός που προκάλεσε απότομη άνοδο της λιανικής τιμής. Επίσης, η κατανάλωση βενζίνης μειώθηκε στους 2,66 εκατ. τόνους (-7,6% έναντι του 2012), ενώ η πωληθείσα ποσότητα πετρελαίου κίνησης κατέγραψε αύξηση 8,7%, στους 2,24 εκατ. τόνους.

Η αύξηση της φορολόγησης εν τέλει δεν οδήγησε σε αύξηση των δημοσίων εσόδων, καθώς η πτώση της κατανάλωσης αντιστάθμισε την προσδοκώμενη θετική επίδραση των νέων φόρων. Το διάστημα Ιανουαρίου – Νοεμβρίου 2013 τα έσοδα υποχώρησαν κατά 8,6%, στα 5,9 δισ. ευρώ, επανερχόμενα στο επίπεδο του 2009.

Ο κλάδος χαρακτηρίζεται από εκτεταμένη λαθρεμπορία και νοθεία καυσίμων. Το λαθρεμπόριο στο παρελθόν εκδηλωνόταν κυρίως με χρήση πετρελαίου θέρμανσης για κίνηση οχημάτων, πρακτική που οδήγησε στην εξίσωση των ΕΦΚ των δύο καυσίμων. Η παρέμβαση αυτή φάνηκε να περιορίζει τη συγκεκριμένη παράνομη δραστηριότητα, ωστόσο οι λαθρέμποροι στράφηκαν στο ναυτιλιακό πετρέλαιο.

Πάντως, το τρέχον έτος αναμένεται να σηματοδοτήσει την έξοδο της αγοράς από το περιβάλλον φθίνουσας κατανάλωσης. Σύμφωνα με τον κ. Χρυσόστομο Κάτση, Διευθύνοντα Σύμβουλο της Infobank Hellastat, «Η βελτίωση των μακροοικονομικών συνθηκών της χώρας και η αναμενόμενη άνοδος του ΑΕΠ το 2014 δημιουργεί προσδοκίες για τις πρώτες ενδείξεις ανάκαμψης στην αγορά. Μάλιστα, οι 3 εισηγμένοι όμιλοι στα αποτελέσματα που ανακοίνωσαν για το πρώτο εξάμηνο του 2014, εμφανίζουν αύξηση στους πωλούμενους όγκους στις κύριες κατηγορίες της αγοράς. Η κατανάλωση ωστόσο θα τονωθεί και μέσω της φορολογικής ελάφρυνσης των καταναλωτών ώστε να υποχωρήσουν οι τιμές».

Η μελέτη της Infobank Hellastat αναλύει τις οικονομικές καταστάσεις 17 επιχειρήσεων, με τα βασικά συμπεράσματα που προκύπτουν να είναι τα εξής:

- O συνολικός Κύκλος Εργασιών των υπό μελέτη εταιρειών υποχώρησε κατά 13,7% στα 10,05 δισ. ευρώ.
- Eξαιρουμένης της Ελληνικά Καύσιμα ΑΕΕ, τα ΚΠΤΦΑ των υπολοίπων επιχειρήσεων σημείωσαν μείωση 3,9%, στα 78,74 εκατ. ευρώ, ενώ οι προ φόρων ζημιές επιδεινώθηκαν στα 50 εκατ. ευρώ.
- Tα περιθώρια ΚΠΤΦΑ και ΚΠΦ παρέμειναν σταθερά στο 0,8% και -0,2% αντίστοιχα. 
- Η κεφαλαιακή μόχλευση βελτιώθηκε περαιτέρω σε 3,1 προς 1, παραμένοντας ωστόσο υψηλή.
- Ο δείκτης αποδοτικότητας Ιδίων Κεφαλαίων (RoE) έφτασε στο-7,4%.


ΠΗΓΗ:energia.gr

Ασφαλιστικές εταιρείες διεκδικούν τις καταθέσεις μας: Τι μας προσφέρουν

Ασφαλιστικές εταιρείες διεκδικούν τις καταθέσεις μας: Τι μας προσφέρουν
Στο παιχνίδι προσέλκυσης καταθέσεων μπαίνουν δυναμικά οι ασφαλιστικές εταιρείες, τώρα που τα επιτόκια έχουν κατρακυλήσει κάτω από το 2% και ρίχνουν στην αγορά νέα επενδυτικά προγράμματα.

της Έφης Καραγεώργου,

Και όπως δείχνουν τα στοιχεία παραγωγής ασφαλίστρων της Ένωσης Ασφαλιστικών Εταιρειών Ελλάδος, το πρώτο εξάμηνο του 2014 σημειώθηκε άνοδος κατά 54,1% στην κατηγορία των ασφαλίσεων ζωής που είναι συνδεδεμένες με επενδυτικά προγράμματα.
Θα πρέπει βέβαια να σημειωθεί ότι και οι τράπεζες επιδιώκουν το τελευταίο διάστημα να δώσουν και άλλες εναλλακτικές στους πελάτες τους, δηλαδή να τους στρέψουν σε πιο σύνθετα καταθετικά προϊόντα, τώρα που τα επιτόκια στις καταθέσεις προθεσμίας έχουν υποχωρήσει -ακόμα και για ποσά της τάξης των 100.000 ευρώ- στο 1,85% με 1,95%.
Στην κατεύθυνση αυτή λειτουργούν τα unit-linked ασφαλιστικά προγράμματα, τα οποία αποτελούν σημαντική εναλλακτική πρόταση για πιο υψηλές αποδόσεις, ειδικά σήμερα που διανύουμε περίοδο χαμηλών επιτοκίων. Μάλιστα οι διεθνείς αναλυτές προβλέπουν ότι η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα δεν πρόκειται να προχωρήσει σύντομα σε αύξηση των επιτοκίων του ευρώ.
Οι ασφαλιστικές εταιρείες λοιπόν προσφέρουν είτε επενδυτικά προϊόντα εγγυημένου κεφαλαίου με πιθανότητα υπεραπόδοσης, ή επενδυτικά προγράμματα τα οποία αποτελούν συνδυασμό ασφάλισης ζωής με επένδυση σε αμοιβαία κεφάλαια.
Ωστόσο τα σύνθετα αυτά προϊόντα, αν και προσφέρουν ελκυστικές -με τα σημερινά δεδομένα- αποδόσεις, ενέχουν υψηλότερο ρίσκο σε σχέση με τις απλές προθεσμιακές καταθέσεις ή τα ασφαλιστικά προγράμματα εγγυημένης απόδοσης.
Στην αγορά υπάρχουν σήμερα ασφαλιστικά προγράμματα εγγυημένης απόδοσης, τα οποία στη λήξη τους προσφέρουν στον ασφαλισμένο ένα προκαθορισμένο ποσό, το οποίο ο δικαιούχος μπορεί να το εισπράξει είτε εφάπαξ, είτε με τη μορφή μηνιαίας σύνταξης. Τα προγράμματα αυτά προσφέρουν εγγύηση κεφαλαίου και ελάχιστο εγγυημένο επιτόκιο 2,75% για όλη τη διάρκεια της ασφάλισης

ΠΗΓΗ:fpress.gr

Ιταλικό διάβημα διαμαρτυρίας για τις τουρκικές προκλήσεις στην ΑΟΖ Κύπρου - Ο Ε.Βενιζέλος τι κάνει;


Σε διάβημα διαμαρτυρίας προς την Άγκυρα για τις τουρκικές παρενοχλήσεις στην κυπριακή ΑΟΖ προέβη η Ιταλία, αφού η ιταλική εταιρεία "ENI" είναι αυτή που πραγματοποίει τις έρευνες για την εντοπισμό φυσικού αερίου και πετρελαίουκαι την αξιοποίηση τους στο "οικόπεδο 9". Και το ερώτημα είναι ο κ. Βενιζέλος που είναι όταν αγανακτούν ακόμη και οι Ιταλοί με τις προκλήσεις των Τούρκων;

Σύμφωνα με πληροφορίες του Κυπριακού Πρακτορείου Ειδήσεων, η Ιταλία είναι «ιδιαίτερα ενοχλημένη» με την έκδοση της τουρκικής οδηγίας NAVTEX για διενέργεια ερευνών από το τουρκικό ερευνητικό σκάφος Barbaros σε περιοχές της ΑΟΖ της Κυπριακής Δημοκρατίας.

Υπενθυμίζεται ότι η εταιρεία «ENI»,που διεξάγει αυτή τη στιγμή εργασίες γεώτρησης στην κυπριακή ΑΟΖ, είναι ιταλική.


ΠΗΓΗ: defencenet.gr

Κύπρος: Ερωτηματικά για τον Έλεγχο Αποθεμάτων στα Καύσιμα


Πολλά τα ερωτήματα και οι ασάφειες γύρω από τις τιμές των καυσίμων στην Κύπρο, οι οποίες, σύμφωνα με τους αρμόδιους φορείς, δεν ακολουθούν τον ρυθμό των μειώσεων διεθνώς.
Για κακή πρακτική σε βάρος του καταναλωτή κάνουν λόγο ΔΗΚΟ και ΟΙΚΟΛΟΓΟΙ.

Όπως υποστήριξε ο Διευθυντής του Τμήματος Καταναλωτών του Υπουργείου Εμπορίου, οι αυξομειώσεις στις τιμές των καυσίμων γίνονται με καθυστέρηση, επειδή εξαρτώνται από τον χρόνο που έγινε η παραγγελία ενός φορτίου, αλλά και από το απόθεμα του κάθε πρατηρίου.

Παραδέχθηκε ωστόσο ότι αναμενόταν μεγαλύτερη μείωση στις τιμές των καυσίμων, την οποία οι καταναλωτές θα δουν σύντομα.

Σύμφωνα με το υπουργείο εμπορίου, τα καύσιμα διεθνώς εμπορεύονται σε τιμές δολαρίου και γι' αυτό οι τιμές στην Κύπρο δεν έπεσαν λόγω του ότι η ισοτιμία ευρώ - δολαρίου υποχώρησε κατά 10 ποσοστιαίες μονάδες.
Όπως όλα δείχνουν, το ζήτημα θα εξεταστεί σε κοινοβουλευτικό επίπεδο


ΠΗΓΗ:energia.gr

Ο πόλεμος των αγωγών στην Νοτιοανατολική Μεσόγειο


Σύμφωνα με το US Geological Survey’s (USGS) Energy Resources Program, η περιοχή που είναι γνωστή ως Levant Basin Province συγκρίνεται με κάποιες από τις μεγάλες περιοχές του κόσμου.Εκτιμώντας προφανώς ότι επιβεβαιώθηκαν οι ανακαλύψεις μεγάλων ποσοτήτων υδρογονανθράκων, με ενδεχόμενο την μεταβολή των γεωπολιτικών δεδομένων σε ολόκληρη την περιοχή, το USGS ξεκίνησε την πρώτη του εκτίμηση για το σύνολο των κοιτασμάτων πετρελαίου και αερίου στην ευρύτερη περιοχή που ανήκει στην ανατολική Μεσόγειο, περιλαμβάνοντας την Λεκάνη του Αιγαίου και την ανατολική λεκάνη (Levant Basin) στα ανοικτά των ακτών της Κύπρου, του Λιβάνου, της Συρίας και του Ισραήλ και την Λεκάνη του Νείλου στα ανοικτά των ακτών της Αιγύπτου. Τα συμπεράσματα ήταν εντυπωσιακά. Το USGS υπολόγισε το σύνολο της ανατολικής Μεσογείου σε 345 τρισεκατομμύρια κυβικά πόδια αερίου και 3,4 δισεκατομμύρια βαρελιών πετρελαίου.
Ειδικότερα, το USGS, χρησιμοποιώντας όλα τα δεδομένα προηγούμενων γεωτρήσεων και γεωλογικών ερευνών στην περιοχή κατέληξε στο συμπέρασμα ότι «οι μη ανακαλυφθείσες ποσότητες πετρελαίου και φυσικού αερίου στην περιοχή της ανατολικής λεκάνης (Levant Basin Province) υπολογίζονται σε 1,68 δισεκατομμύρια βαρελιών πετρελαίου και 122 τρισεκατομμύρια κυβικά πόδια αερίου. Επιπλέον το USGS εκτιμά ότι «οι μη ανακαλυφθείσες ποσότητες πετρελαίου και φυσικού αερίου στην περιοχή της λεκάνης του Δέλτα του Νείλου (Nile Delta Basin Province) εκτιμώνται σε περίπου 1,76 δισεκατομμύρια βαρελιών πετρελαίου και 223 τρισεκατομμύρια κυβικά πόδια αερίου.»
 Για να έχουμε μία συγκριτική εντύπωση των αριθμών, το USGS εκτιμά ότι η Λεκάνη της Δυτικής Σιβηρίας στη Ρωσία, η μεγαλύτερη παγκοσμίως γνωστή λεκάνη φυσικού αερίου,  εμπεριέχει 643 τρισεκατομμύρια κυβικά πόδια αερίου. Επίσης, οι περιοχές της Μέσης Ανατολής και της Βόρειας Αφρικής έχουν διάφορες περιοχές πλούσιες σε φυσικό αέριο, συμπεριλαμβανομένων της λεκάνης Rub Al Khali Basin (426 τρισεκατομμύρια κυβικά πόδια) στην νοτιοδυτική Σαουδική Αραβία και τη Βόρεια Υεμένη, του πεδίου Greater Ghawar Uplift στην ανατολική Σαουδική Αραβία (227 τρισεκατομμύρια κυβικά πόδια) και του πεδίου Zagros Fold Belt (212 τρισεκατομμύρια κυβικά πόδια) στον Περσικό Κόλπου και εντός του Ιράκ και του Ιράν.[1]"
Είναι εμφανές από τα παραπάνω ότι η Νοτιοανατολική Μεσόγειος έχει ήδη προσελκύσει το ενδιαφέρον της πετρελαϊκής βιομηχανίας αλλά και όλων των μεγάλων γεωπολιτικών δρώντων όπως  η Η.Π.Α, η Ρωσία, η Τουρκία που θέλει να καταστεί κόμβος μεταφοράς υδρογονανθράκων από την Μέση Ανατολή στην Ευρώπη, η Ευρωπαϊκή Ένωση που ενδιαφέρετε ιδιαίτερα γιατί θέλει να απεξαρτηθεί από το ρωσικό φυσικό αέριο όσον το δυνατόν περισσότερο, η Κίνα που ενδιαφέρεται για εισαγωγή υδρογονανθράκων λόγο της μεγάλης εσωτερικής ζήτησης που έχει και αναμένεται να αυξηθεί τα επόμενα χρόνια.Επίσης οι  κύριοι Περιφερειακοί παίκτες της Μέσης Ανατολής το Κατάρ, το Ιράν και  η Σαουδική Αραβία  ενδιαφέρονται μέσω διαφορετικών αγωγών που θα καταλήγουν στην Μεσόγειο να μεταφέρουν φυσικό αέριο και πετρέλαιο στις δυτικές αγορές.
Η.Π.Α
Οι ΗΠΑ ενδιαφέρονται για την περιοχή κυρίως για γεωστρατηγικούς και δευτερευόντως για οικονομικούς λόγους. Οι λόγοι είναι οι εξής:
- Προωθούν τον Νότιο διάδρομο μεταφοράς φυσικού αερίου προς την Ευρώπη μέσω Τουρκίας η μέσω της Νοτιοανατολικής Μεσογείου από Κατάρ, Ιράν (όταν εξομαλυνθούν οι σχέσεις του με την Δύση), του Αζερμπαϊτζάν, της Κύπρου, του Ισραήλ και τα πιθανά κοιτάσματα της Ελλάδας. Αυτό προωθείται ώστε η Ευρώπη να απεξαρτηθεί από το Ρωσικό φυσικό αέριο.
- Όλα τα πιθανά κοιτάσματα θα πρέπει να ελέγχονται όσον το δυνατόν περισσότερο από εταιρείες αμερικανικών συμφερόντων ώστε να διασφαλιστεί η χρησιμοποίηση του δολαρίου ως νόμισμα για τις συναλλαγές των υδρογονανθράκων της περιοχής. Μία πρόβλεψη που θα μπορούσαμε να  κάνουμε αν τα νούμερα επιβεβαιωθούν και η Ευρωζώνη αποφασίσει να χρησιμοποιήσει το ευρώ σαν συναλλαγματικό μέσο για τις συναλλαγές υδρογονανθράκων στην περιοχή θα προέκυπτε θέμα   με το δολάριο σαν παγκόσμιο αποθεματικό νόμισμα.
- Τελευταίος λόγος είναι και ο έλεγχος των εμπορικών  και των ενεργειακών  ροών που περνάνε από την Νοτιοανατολική Μεσόγειο.
Μια πρόβλεψη για το μέλλον: αν ακούσετε στις ειδήσεις στα επόμενα 10 χρόνια ότι ένα αμερικανικό αεροπλανοφόρο θα σταθμεύει μόνιμα στην Κρήτη και ένα στην Κύπρο, σκεφτείτε ότι έχει γίνει συμφωνία  των ΗΠΑ με Αίγυπτο, Ισραήλ, Κύπρο και Ελλάδα η οποία προβλέπει ότι οι χώρες αυτές θα χρησιμοποιούν το δολάριο σαν μέσο συναλλαγών των υδρογονανθράκων που διαθέτουν και σε αντάλλαγμα οι ΗΠΑ αναλαμβάνουν την ασφάλεια της περιοχής. Αν θεωρήσουμε επίσης ότι η ιστορία επαναλαμβάνεται μία τέτοιου είδους συμφωνία έγινε πριν πολλά χρόνια ανάμεσα στις ΗΠΑ  και την Σαουδική Αραβία , άρα είναι πιθανόν να ξαναγίνει.
Παρακάτω βλέπουμε φωτογραφίες των καινούργιων αμερικανικών αεροπλανοφόρων.




Ρωσία

Η Ρωσία θέλει να διασφαλίσει τα παρακάτω συμφέροντα μέσω της ανάμιξής της στην Νοτιοανατολική Μεσόγειο:

- Εξασφάλιση του μονοπωλίου παροχής φυσικού αερίου της Ευρώπης από ρωσικές πηγές ή έμμεσα ή άμεσα ελεγχόμενες από αυτή.
- Παρουσία στις θερμές Θάλασσες και διασφάλιση ναυτικής βάσης στην Μεσόγειο με κάθε κόστος.
- Συμμετοχή στην παραγωγή ή την μετακίνηση υδρογονανθράκων μέσω των εθνικών εταιρειών (Gazprom κτλ) στην περιοχή.
- Εξασφάλιση ελέγχου του Νότιου διαδρόμου μεταφοράς φυσικού αερίου που αποτελεί αντίπαλο δέος του δικού της σχεδιαζόμενου Νότιου διαδρόμου του South Stream. Επίσης αυτό μπορεί να γίνει και με αναβάθμιση του υπάρχοντος ήδη αγωγού Blue Stream που ενώνει την Ρωσία με την Τουρκία απευθείας μέσω της Μαύρης Θάλασσας, άρα περισσότερη εξάρτηση της Τουρκίας από τη Ρωσία.
Παρακάτω παραθέτουμε χάρτες με τους αγωγούς του Νότιου διαδρόμου μεταφοράς φυσικού αερίου και πετρελαίου από την Μέση Ανατολή και την Νοτιοανατολική Μεσόγειο στην Ευρώπη.

Blue Stream gas pipeline and layout of South Stream gas pipeline, source: http://www.gazprom.com


Source of the photo:http://pipelinesinternational.com

Τουρκία

Είναι εμφανές ότι η Τουρκία θέλει να πετύχει δύο κυρίως στόχους:

-Να καταστεί κόμβος μεταφοράς φυσικού και πετρελαίου προς της Ευρώπη ώστε να έχει γεωπολιτικά και  οικονομικά πλεονεκτήματα, όπως η διασφάλιση της εδαφικής της ακεραιότητας αλλά και η να μην χρησιμοποιηθεί εναντίον της το κουρδικό ζήτημα.
-Η συμμετοχή της στη εκμετάλλευση των υδρογονανθράκων της περιοχής ώστε να απεξαρτηθεί από την Ρωσία ενεργειακά αλλά και να έχει οικονομικά οφέλη.

Ευρωπαϊκή Ένωση

Η ΕΕ θέλει κυρίως να απεξαρτηθεί ενεργειακά από την Ρωσία για να περιορίσει το κόστος ενέργειας αλλά και να διασφαλίσει και την ενεργειακή της ασφάλεια με ιδία μέσα παραγωγής. Οπότε με τα κοιτάσματα της Νοτιοανατολικής Μεσογείου η ΕΕ έχει μία πολύ μεγάλη ευκαιρία να απεξαρτηθεί από το Ρωσικό φυσικό αέριο αλλά και σε βάθος χρόνου με την χρησιμοποίηση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας να γίνει αυτάρκης και να μην εξαρτάται από εισαγωγές.

Κίνα

Η Κίνα θέλει ίσως να αποκτήσει πρόσβαση στα κοιτάσματα της περιοχής μας ώστε να έχει και μία τέταρτη εναλλακτική πηγή υδρογονανθράκων εκτός από την Μέση Ανατολή, την Ρωσία και την Κεντρική Ασία, κάτι αντίστοιχο έχει κάνει ήδη η Κίνα σε χώρες της Αφρικής όσον αναφορά την πρόσβαση στα διάφορα μεταλλεύματα αλλά και στο πετρέλαιο.

Ιράν εναντίον Κατάρ και Σαουδικής Αραβίας

Παρακάτω παραθέτουμε χάρτες με τα κοιτάσματα φυσικού αερίου και πετρελαίου του Περσικού Κόλπου αλλά και χάρτες με πιθανούς δρόμους μεταφοράς των υδρογονανθράκων της περιοχής αυτής.
Source of the photo: http://raznl.wordpress.com/2013/04/08/strategic-analysis-of-us-israeli-relations/



Source of the photo: http://www.marcon.com/marcon2c.cfm?SectionListsID=93&PageID=771


Source for this photo: http://www.analyst.gr/2014/07/22/10834/3/

Είναι εμφανές ότι ο πόλεμος στην Συρία και Ιράκ γίνετε για το ποιος θα ελέγξει την πορεία των αγωγών για την μεταφορά του φυσικού αερίου από το τεράστιο κοίτσμα South Pars που μοιράζονται Ιράν και Κατάρ

Κατάρ

Το Κατάρ έχει τα παρακάτω συμφέροντα στην περιοχή μας:

- Να υψώσει το ανάστημά του στο παγκόσμιο στερέωμα, καθώς και να δημιουργηθούν οι προϋποθέσεις της κατασκευής ενός αγωγού που θα διαπερνά τη Συρία
- Ακόμη ακριβώς πριν ξεσπάσει η σύγκρουση στη Συρία, το Ιράν ήταν έτοιμο να κάνει μια συμφωνία με το Ιράκ για τη δημιουργία αγωγού φυσικού αερίου που θα αντλούσε φυσικό αέριο από το South Pars (το μεγαλύτερο κοίτασμα  στον κόσμο), μεταξύ Ιράν, Ιράκ και Συρίας. Το Κατάρ δεν μπορούσε φυσικά να το επιτρέψει αυτό, καθώς έτσι θα άφηνε το Ιράν να πάρει το πάνω χέρι και να δημιουργήσει μια “σιιτική ημισέληνο”. Το Κατάρ ήθελε να έχει τον πρώτο λόγο στον αγωγό και το αρχικό του σχέδιο προέβλεπε την κατασκευή αγωγού από το  South Pars μέσω Ιράκ και Τουρκίας και από εκεί προς την ευρωπαϊκή αγορά.  Παρ'όλ'αυτά, ο αγωγός θα ΄πρεπε να διασχίσει το νότιο, το κεντρικό και το Βόρειο Ιράκ. Το εγχείρημα αντιμετωπίζει προβλήματα, καθώς το παιχνίδι ελέγχου επί των πετρελαϊκών αποθεμάτων παίζεται μεταξύ των Κούρδων του βόρειου Ιράκ και της κεντρικής κυβέρνησης
- Ένας αγωγός μέσω της Συρίας θα ήταν πολύ ευκολότερη υπόθεση και επίσης πολύ πιο βολική για την Ιορδανία, στην οποία το Κατάρ έχει τάξει δωρεάν φυσικό αέριο, ως αντάλλαγμα για την εκπαίδευση που παρέχει στους Σύρους αντάρτες στα εδάφη της, αλλά και για την άδεια που τους έχει παρασχεθεί από την Ιορδανία να χρησιμοποιούν τα εδάφη της για να εξαπολύουν επιθέσεις κατά στόχων του Ασάντ στη νότια Συρία.  Για την Ιορδανία που εισάγει το 95% των αναγκών της σε καύσιμα, αυτό θα αποτελούσε ένα κοινωνικο- οικονομικό πραξικόπημα στην ουσία, ενώ η εκπαίδευση των μελών της Τζιχάντ θα μπορούσε να εξελιχθεί σε ζωντανό κίνδυνο για τη  μοναρχία της μελλοντικά.[2]
Τέλος ένας ακόμη λόγος του ανταγωνισμού  μεταξύ Ιράν και των χωρών του Περσικού Κόλπου είναι ο κίνδυνος κλεισίματος των στενών του Ορμούζ  από το Ιράν και για αυτό το λόγο οι μοναρχίες του Κόλπου προσπαθούν να παρακάμψουν τα  στενά με αγωγούς είτε προς την Μεσόγειο είτε προς την Ερυθρά Θάλασσα είτε προς τον Ινδικό Ωκεανό.

Τελικό Συμπέρασμα

Οι γεωπολιτικοί δρώντες που ενδιαφέρονται για την περιοχή μας είναι πολλοί και τα συμφέροντα που εκπροσωπούν ο καθένας πολλά και σε πολλές περιπτώσεις αντικρουόμενα και για αυτό το λόγο κανείς δεν μπορεί να προβλέψει το μέλλον. Το μόνο σίγουρο είναι ότι η Νοτιοανατολική Μεσόγειος θα είναι για τις επόμενες δεκαετίες χώρος παραγωγής και μεταφοράς υδρογονανθράκων και με περιφερειακές αλλά και παγκόσμιες συγκρούσεις. Ο σκοπός του άρθρου είναι να δώσουμε στον αναγνώστη μια φωτογραφία της της γεωπολιτικής πραγματικότητας στην Νότιοανατολική Μεσόγειο.

[1] Μεταβολές στο γεωπολιτικό σκηνικό της Ανατολικής Μεσογείου του Ιωάννη Παρίση http://parisis.wordpress.com
[2] Πληροφορίες για τα συμφέροντα του Κατάρ από το άρθρο: Τα συμφέροντα του Κατάρ στη Συρία και ο αγωγός για το κοίτασμα του South Pars http://www.energypress.gr/news/Ta-symferonta-toy-Katar-sth-Syria-kai-o-agwgos-gia-to-koitasma-toy-South-Pars

(του Αθανάσιου Πίτατζη)


ΠΗΓΗ:energypress.gr

Αγωγοί: Αντιπαράθεση ΔΕΠΑ-ΔΕΣΦΑ για ελληνοϊταλικό


Η «κόντρα» που ξέσπασε μεταξύ ΔΕΠΑ και της θυγατρικής ΔΕΣΦΑ μετά την απένταξη από τη δεύτερη, τμήματος του ελληνοϊταλικού αγωγού από το δεκαετές αναπτυξιακό πρόγραμμα. Γιατί ΔΕΠΑ-Edison χαρακτηρίζουν «δυνητικά παράνομη» την απόφαση του διαχειριστή.
Αγωγοί: Αντιπαράθεση ΔΕΠΑ-ΔΕΣΦΑ για ελληνοϊταλικό -Και στο βάθος ...TAP-Socar

Την έντονη αντίδραση της ΔΕΠΑ προκαλεί η απένταξη του χερσαίου τμήματος του ελληνοιταλικού αγωγού Κομοτηνή –Θεσπρωτία από το δεκαετές αναπτυξιακό πρόγραμμα του ΔΕΣΦΑ.

Στην ουσία πρόκειται για μια «κόντρα» μεταξύ της μητρικής προς τη θυγατρική της (ακόμη ο ΔΕΣΦΑ παραμένει 100% θυγατρική της ΔΕΠΑ) για το ποιος θα «κάνει παιχνίδι» στο Νότιο Διάδρομο Φυσικού Αερίου. Θα πρέπει δε να αξιολογηθεί με βάση το γεγονός ότι ο ΔΕΣΦΑ πρόκειται να μεταβιβαστεί στην αζέρικη Socar που είναι μέτοχος με 20% στον αγωγό ΤΑΡ, το μοναδικό για την ώρα έργο του Νότιου Διαδρόμου, ενώ ο ελληνοιταλικός αγωγός για τον οποίο έχουν ληφθεί όλες οι άδειες, αποτελεί ένα σημαντικό περιουσιακό στοιχείο της ΔΕΠΑ αλλά και της ιταλικής Edison.

Ειδικότερα, η εταιρεία IGI Pοseidon (ΔΕΠΑ-Edison) που είναι φορέας υλοποίησης του έργου, με επιστολή της στη ΡΑΕ, (την υπογράφουν ο Γιώργος Σπανούδης πρόεδρος της ΔΕΠΑ και της Pοseidon και Elio Ruggeri CEO της Pοseidon), στο πλαίσιο της δημόσιας διαβούλευσης για το δεκαετές πρόγραμμα του ΔΕΣΦΑ, χρησιμοποιούν οξείς τόνους κατά του Διαχειριστή Συστήματος Φυσικού Αερίου για την απόφασή του αυτή.

Συγκεκριμένα, χαρακτηρίζουν μεταξύ άλλων αναιτιολόγητη και δυνητικά παράνομη την απόφαση του ΔΕΣΦΑ, από τη στιγμή που το συγκεκριμένο έργο έχει επιλεγεί από την ΕΕ ως έργο κοινού ενδιαφέροντος (Project of Common Interest –PCI) το οποίο θα συμβάλλει στη διαφοροποίηση των πηγών εφοδιασμού της ΕΕ με φυσικό αέριο. Ζητούν δε την παρέμβαση της Ρυθμιστική Αρχής προς το ΔΕΣΦΑ, προκειμένου ο τελευταίος να εντάξει εκ νέου το έργο στο δεκαετές του πρόγραμμα.

Όπως έγραφε το Euro2day.gr στις 25 Ιουλίου, η επιχειρηματολογία του ΔΕΣΦΑ για τη μη συμπερίληψη του χερσαίου τμήματος του ελληνοιταλικού αγωγού στο δεκαετές, αιτιολογούνταν επειδή πλέον ως αγωγός του Νότιου Διαδρόμου επελέγη ο ΤΑΡ.

Έτσι, σύμφωνα με το ΔΕΣΦΑ, δεν υφίσταται λόγος να διατηρείται ο ελληνοιταϊκός ακόμη και ως δυνητική προοπτική. Ωστόσο αφήνει να εννοηθεί ότι το ίδιο έργο θα μπορούσε να υλοποιήσει άλλος επενδυτικός φορέας ως ανεξάρτητο σύστημα εφόσον το έκρινε συμφέρον. Ο χερσαίος αγωγός Κομοτηνή - Θεσπρωτία, προϋπολογισμού 1,1 δισ. ευρώ, συμμετείχε μέχρι και το τελευταίο δεκαετές πρόγραμμα του ΔΕΣΦΑ. Μόλις δε τον Οκτώβριο του 2013, και παρότι είχε επιλεγεί ο ΤΑΡ, είχε εγκριθεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ως έργο κοινού ευρωπαϊκού ενδιαφέροντος (PCI).

Στην αιτιολόγηση της απένταξης, ο ΔΕΣΦΑ σημειώνει μεταξύ άλλων: «Το έργο έχει ταξινομηθεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή εντός ενός "cluster of potentially competing PCIs", όπου η υλοποίηση όλων, ορισμένων, ή μόνο ενός από τα έργα αυτά επαφίεται στην αγορά. Συνεπώς, ήδη έχει προβλεφθεί στα PCIs η πιθανότητα μη υλοποίησης ενός έργου, εφόσον υλοποιούνται άλλα, ευθέως ανταγωνιστικά του πρώτου έργα. Διευκρινίζεται ότι το έργο μπορεί να παραμείνει στον κατάλογο PCI με άλλον promoter (ως Ανεξάρτητο Σύστημα Φυσικού Αερίου -ΑΣΦΑ).

Το δεκαετές του ΔΕΣΦΑ, τόνιζε επίσης ότι «η συμπερίληψη οποιουδήποτε έργου στο Πρόγραμμα Ανάπτυξης, πολλώ δε μάλλον ενός έργου του οικονομικού και τεχνικού αντικειμένου του έργου 'Αγωγός Κομοτηνή‐Θεσπρωτία', επιφέρει σημαντικές οικονομικές και διοικητικές υποχρεώσεις-δεσμεύσεις για τον Διαχειριστή και μπορεί να απασχολήσει σημαντικούς πόρους αυτού. Είναι προφανές ότι καθίσταται προδήλως αναποτελεσματική η δέσμευση στο έργο αυτό πόρων που θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν σε άλλα έργα-δραστηριότητες».

Τι λέει η Pοseidon

Από την πλευρά της η εταιρεία του αγωγού επιχειρηματολογεί τονίζοντας μεταξύ άλλων και τα εξής:

* Ο ελληνοιταλικός αγωγός έχει χαρακτηριστεί έργο κοινού ευρωπαϊκού ενδιαφέροντος, καθώς θα μπορεί να μεταφέρει αέριο από άλλες πηγές πέραν του Αζερμπαϊτζάν (για το αέριο του επελέγη ο ΤΑΡ) και συγκεκριμένα τη Μέση Ανατολή και τα νέα κοιτάσματα της Μεσογείου. Ως εκ τούτου δεν είναι εναλλακτικός του ΤΑΡ, καθώς εστιάζει σε διαφορετικές πηγές παραγωγής και έτσι δεν επηρεάζεται η βιωσιμότητά του από την επιλογή του ΤΑΡ.

* Ο Ελληνοιταλικός αγωγός στο χερσαίο τμήμα του έχει χαρακτηριστεί ως μέρος του εθνικού συστήματος φυσικού αερίου που θα κατασκευαστεί και θα διαχειρίζεται ο ΔΕΣΦΑ. Έτσι, κατά την άποψη της εταιρείας δεν μπορεί με μια απλή απόφαση του ΔΕΣΦΑ να εξαιρεθεί.

Καταληκτικά η εταιρεία χαρακτηρίζει τις προτάσεις του ΔΕΣΦΑ στο δεκαετές και πάντα σε ό,τι αφορά το χερσαίο τμήμα του ελληνοιταλικού αγωγού ως αναιτιολόγητες, δυνητικά παράνομες, λόγω της ένταξης του στα PCIs και εν τέλει αντίθετες με τους ευρωπαϊκούς στόχους για τη διαφοροποίηση των πηγών και την ασφάλεια εφοδιασμού, καθώς ο ελληνοιταλικός θα λειτουργεί συμπληρωματικά στον ΤΑΡ.


ΠΗΓΗ:euro2day.gr

Επιστολή ΓΣΕΕ προς Υπουργούς Εργασίας /Οικονομικών/ Δικαιοσύνης και προς Έλληνες Βουλευτές και Ευρωβουλευτές


Η ΓΣΕΕ με επείγουσα επιστολή της προς τους Υπουργούς Εργασίας,  Οικονομικών και Δικαιοσύνης αλλά και στο σύνολο των Ελλήνων βουλευτών και Ευρωβουλευτών ζητά την άμεση απόσυρση της τροπολογίας για τον ΟΜΕΔ και τη ριζική τροποποίησή της, στην ουσία δηλαδή τη συμμόρφωση της κυβέρνησης με την πρόσφατη απόφαση 2307/14 του ΣτΕ.

Σας επισυνάπτουμε την επιστολή προς τους συναρμόδιους υπουργούς ενώ ανάλογη έχει αποσταλεί ηλεκτρονικά και στους  Έλληνες βουλευτές και Ευρωβουλευτές.

ΠΡΟΣ
·        τον Υπουργό Εργασίας Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας
     κ. Ιωάννη Βρούτση
·        τον Υπουργό Οικονομικών
κ. Γκίκα Χαρδούβελη
·        τον Υπουργό Δικαιοσύνης, Διαφάνειας & Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων
κ.  Χαράλαμπο Αθανασίου


Θέμα: ¶μεση απόσυρση της τροπολογίας
για τον Οργανισμό Μεσολάβησης και Διαιτησίας (ΟΜΕΔ)

Θέσεις της ΓΣΕΕ σχετικά με την κατατεθείσα τροπολογία για τον ΟΜΕΔ

(Τροπολογία επί του σχεδίου νόμου με τίτλο «κύρωση της Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου  «Επείγουσα ρύθμιση για την αναπλήρωση του Γενικύ Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων, λόγω πρόωρης λήξης της θητείας του (Α 136) και άλλες διατάξεις» )

Διαδικαστικά ζητήματα μεσολάβησης και διαιτησίας συλλογικών διαφορών εργασίας

            Η Κυβέρνηση με τροπολογία που κατέθεσε στη Βουλή  επιχειρεί να απονεκρώσει τη διαιτησία του ΟΜΕΔ, θέτοντας σοβαρά διαδικαστικά και ουσιαστικά εμπόδια στη λειτουργία της. Με τον τρόπο αυτό παραβιάζει ωμά, μεταξύ άλλων, και την απόφαση 2307/2014 της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας, που δικαίωσε τη ΓΣΕΕ στο ζήτημα της μονομερούς προσφυγής στη διαιτησία και της δυνατότητας του διαιτητή να ρυθμίζει απρόσκοπτα το σύνολο των όρων εργασίας, που είχαν  καταργήσει οι ακυρωθείσες διατάξεις  (άρθρο 3 παρ. 1,2 και 4)  της ΠΥΣ 6/2012.
Με την τροπολογία επέρχονται καίρια χτυπήματα και ορθώνονται νέα διαδικαστικά και λειτουργικά  εμπόδια στη διαιτησία του ΟΜΕΔ, η οποία με τις συνθήκες που θα διαμορφωθούν δεν θα μπορεί να επιτελέσει το ρόλο της ως επικουρικού μηχανισμού στήριξης της συλλογικής αυτονομίας ούτε να εξασφαλίσει την ύπαρξη συλλογικών ρυθμίσεων. Με τον τρόπο αυτό  η συλλογική αυτονομία που προστατεύει το άρθρο 22 παρ. 2 του Συντάγματος δέχεται ένα ακόμη πλήγμα .
 Τα κύρια σημεία της  τροπολογίας είναι , μεταξύ άλλων:

            α) Η υποχρέωση αναφοράς στη διαιτητική απόφαση του περιεχομένου  των  κανονιστικών όρων άλλων συλλογικών συμβάσεων, που διατηρούνται σε ισχύ. Με τον τρόπο αυτό τίθενται ανυπέρβλητα προσκόμματα στη διατύπωση των «διατηρητικών ρητρών», που στερεότυπα αναφέρονται στις συλλογικές ρυθμίσεις, βάσει των οποίων τα μέρη της συλλογικής διαφοράς  «κτίζουν» στους ήδη διαμορφωμένους όρους εργασίας και όχι σε κενό και από μηδενική βάση. Η ίδια υποχρέωση τίθεται και για την πρόταση του μεσολαβητή

β) Η υποχρέωση του διαιτητή ή της Επιτροπής Διαιτησίας να λαμβάνει  υπόψη επιπλέον στοιχεία, όπως την πρόοδο στη μείωση του κενού ανταγωνιστικότητας και στη μείωση του μοναδιαίου κόστους εργασίας κατά τη διάρκεια του προγράμματος δημοσιονομικής προσαρμογής της χώρας καθώς και στοιχεία για τα οποία δεν υπάρχουν αξιόπιστες μελέτες και μετρήσεις (όπως για παράδειγμα, μεταξύ άλλων, την εξέλιξη της ανταγωνιστικότητας και την οικονομική κατάσταση των ασθενέστερων επιχειρήσεων της παραγωγικής δραστηριότητας).  Με την επιβολή, με την προωθούμενη τροπολογία, υποχρέωσης λήψης υπόψη των στοιχείων  που αναφέρονται παραπάνω υπάρχει κίνδυνος να υπάρξει διεύρυνση των ορίων του δικαστικού ελέγχου των διαιτητικών αποφάσεων, οι οποίες, ενδεχομένως, θα προσβάλλονται δικαστικά και για τυχόν ελλείψεις των παραπάνω στοιχείων.

γ) Προβλέπεται η συγκρότηση  Πενταμελούς Δευτεροβάθμιας Επιτροπής Διαιτησίας, η οποία θα κρίνει εφέσεις κατά των διαιτητικών αποφάσεων, των οποίων η εκτελεστότητα θα αναστέλλεται μέχρι την έκδοση της σχετικής απόφασης. Επανερχόμαστε έτσι σε ένα σύστημα που προσομοιάζει με το προγενέστερο του Ν. 1876/1990 καθεστώς. Με τη ρύθμιση αυτή, κάμπτεται, αυτόματα, η άμεση εκτελεστότητα της διαιτητικής απόφασης και η επέλευση των συνεπειών της, ενώ καθιερώνεται ένα νέο στάδιο  κρίσης, από όργανο, στο οποίο την πλειοψηφία έχουν ανώτατοι δικαστές και σύμβουλος του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους (η επιτροπή απαρτίζεται από δύο διαιτητές του ΟΜΕΔ, δύο ανώτατους δικαστές , έναν του ΣτΕ και έναν του Αρείου Πάγου καθώς και έναν Σύμβουλο του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους)

δ) Στην περίπτωση των διαιτητικών αποφάσεων που κρίνονται από τη δευτεροβάθμια επιτροπή διαιτησίας, ο δικαστικός έλεγχος που τυχόν ακολουθήσει στερείται του πρώτου βαθμού δικαιοδοσίας, αφού οι σχετικές αγωγές κατά του κύρους τους ασκούνται  ενώπιον του Εφετείου και όχι του Πρωτοδικείου. Παρακάμπτεται με τον τρόπο αυτό ο πρώτος βαθμός δικαιοδοσίας και παραβιάζεται το άρθρο 20 παρ. 1 του Συντάγματος για  παροχή έννομης δικαστικής εξουσίας.

ε) Οι όροι που ρυθμίζει η διαιτητική απόφαση απαγορεύεται να έρχονται σε αντίθεση ή να τροποποιούν διατάξεις της κείμενης νομοθεσίας. Η γενικότητα της διάταξης είναι πιθανό ότι θα  προκαλέσει προβλήματα σε σχέση με τη θεμελιώδη  αρχή της επικουρικότητας της κρατικής ρύθμισης και τη δυνατότητα των μερών να συνομολογούν όρους εργασίας ευνοϊκότερους από αυτούς που ρυθμίζει ο νομοθέτης. Επιπλέον, περιορίζεται  η ευχέρεια των διαιτητών να μην εφαρμόζουν προφανώς αντισυνταγματικές διατάξεις, δυνατότητα που έχει και ο τελευταίος δημόσιος υπάλληλος, σύμφωνα με το Δημοσιοϋπαλληλικό Κώδικα.

στ) Η προωθούμενη τροπολογία καταλαμβάνει και εκκρεμείς καθώς και περατωμένες υποθέσεις. Αυτό ουσιαστικά σημαίνει ότι προσδίδεται στις νέες ρυθμίσεις, ανεπίτρεπτα,  αναδρομική ισχύς , ώστε το νέο δίκαιο να ισχύσει και για προσφυγές που έχουν κατατεθεί στον ΟΜΕΔ και δεν έχει εκδοθεί ακόμη απόφαση διαιτησίας καθώς και για υποθέσεις που έχουν περατωθεί, έχουν δηλαδή εκδοθεί και κοινοποιηθεί αποφάσεις διαιτησίας , μετά την έκδοση της απόφασης 2307/2014 της Ολομέλειας του ΣτΕ. Στις υποθέσεις αυτές η προθεσμία έφεσης ενώπιον της πενταμελούς επιτροπής Διαιτησίας αρχίζει 10 ημέρες μετά τη δημοσίευση του νέου νόμου.

Επαναλαμβάνουμε με έμφαση ότι η ελληνική κυβέρνηση έχει σαφή υποχρέωση συμμόρφωσης με το περιεχόμενο της απόφασης 2307/2014 του ΣτΕ. Υποχρεούται δηλαδή να επιτρέψει στη διαιτησία του ΟΜΕΔ να επιτελέσει ελεύθερα και χωρίς  εμπόδια τη λειτουργία της, εξασφαλίζοντας την ύπαρξη συλλογικών ρυθμίσεων και τη ρύθμιση του συνόλου των όρων αμοιβής και εργασίας.  Με την επίμαχη τροπολογία, ακόμη μια φορά, η κυβέρνηση καταπατά τις πιο πάνω υποχρεώσεις της μαζί και το Σύνταγμα της χώρας, θέτοντας σοβαρά εμπόδια στη λειτουργία της διαιτησίας και πλήττοντας την αποτελεσματική λειτουργία της και την μέσω αυτής διασφάλιση της βιοποριστικής λειτουργίας του μισθού. Με τον τρόπο αυτό υπονομεύει την ανάγκη ύπαρξης συλλογικών ρυθμίσεων που εγγυάται  ο επικουρικός μηχανισμός της διαιτησίας του ΟΜΕΔ και απωθεί τη ρύθμιση των όρων εργασίας από το συλλογικό, στο προνομιακό για τον εργοδότη πεδίο διαπραγμάτευσης , δηλαδή την ατομική σύμβαση.

Για όλους τους παραπάνω λόγους η ΓΣΕΕ ζητεί την άμεση απόσυρση της τροπολογίας και την ουσιαστική και πλήρη συμμόρφωση με το σκεπτικό και το διατακτικό της Απόφασης της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας


ΠΗΓΗ:gsee.gr